Zondag 1 april De heenreis

Om half 7 gaat de wekker. We hebben, zoals altijd voor de vakantie, onrustig geslapen. Douchen, de laatste dingetjes bij elkaar zoeken of opruimen. Om precies 07.40 uur zitten we, zoals gepland, in de auto en brengt Idse ons keurig naar Schiphol. Met een dikke knuf nemen we afscheid en gaan we de vertrekhal in. Het is niet heel erg druk. Omdat we Premium Economy vliegen mogen we de lange rij voor de koffers overslaan en in de rij voor Business Class. Er is 1 persoon voor ons. Dan door naar de security. Daar is het ook nog erg rustig. Een vriendelijke (!) dame staat bij de band waar alle apparatuur, telefoons, schoenen e.d. in de bakken moet. Ik zeg: "wat heb je toch altijd een hoop bij je als je op vakantie gaat." Zij: "Dat ligt eraan waarheen en hoe lang." Ik: "4 weken Amerika." Zij: "ja, dan heb je een hoop  bij je. Toen ik door kon lopen naar de bodyscan riep ze me nog een fijne reis toe. Een goed begin van de dag in elk geval. We moesten allebei nog even gefouilleerd worden. Geen idee waarom, maar er was natuurlijk niets, dus konden we de spullen verzamelen. De trolley's moesten nog wel even open. In een ervan zat de TomTom nog, maar ze reageerde er niet onaardig op. Allebei even getest op drugs, maar die hadden we ook niet, dus een goed half uur nadat we uit de auto stapten en alles op ons gemak gedaan hadden, konden we richting Gate B 13. Even een blokje om, maar er is natuurlijk niets te zien, dus met ons boek vast gaan zitten. Om 10.25 uur staat de vlucht gepland en om 09.45 uur kunnen we al boarden. We zitten rij 4 b en c. Al snel blijkt dat het vliegtuig niet vol is. In de business class zit 1 meneer en wij tweeën in de Premium Economy. We krijgen een sapje en als we willen een krant. Precies op tijd rollen we achteruit en om 10.40 uur stijgen we op.

We krijgen een heerlijk ontbijtje met gerookte zalm en kaas en warme broodjes. Smaakt uitstekend. Ze komt nog een keer langs met een broodje en ze blijven maar vragen of we wat willen drinken. Jan z'n koffie is acceptabel. We genieten er echt van.

Om 12.15 uur landen we in Warschau. We zijn zo het vliegtuig uit en gaan op zoek naar de business lounge. Daar kopen we toegang voor 120 zloty per persoon (= € 59,33 voor ons tweeën), want we hebben een lange overstaptijd. Om 16.50 uur gaan we weer verder. We installeren ons in gerieflijke fauteuils en halen een bubbelwijntje. Straks wat eten en dan houden we het wel uit.

Het eten is niet top hier, vooral de keuze, maar we smikkelen toch best wat weg. Een pompoensoepje, een stoofvleesje wat een kruising is tussen een kip en een varken, maar wel goed smaakt, met erg gare rode kool en een rauwkostsalade. Later nog fruit en een drankje en nog een drankje en hele lekkere caramels. Daar heb ik dus een handje van meegenomen. Alleen jammer dat mijn handen niet zo groot zijn en de caramels wel, dus zijn het er uiteindelijk nog maar een paar.

Om 4 uur kunnen we boarden. We hebben de stoelen F en G op rij 5. Dat is de eerste rij na de business class en de pantry, dus we hebben niemand voor ons. Lekker veel beenruimte.

Het vliegtuig is gloednieuw, een 787-900 Dreamliner. Dit is de eerste Europese vliegtuigmaatschappij die hiermee vliegt. LOT bevalt tot nu toe prima. De verzorging is goed, al hebben ze wel haast. We krijgen een bubbeltje bij binnenkomst en niet lang daarna een drankje met een knabbeltje erbij. Daarna diner. Alle 4 gerechten (gangen) tegelijk.

We hebben dus maar eerst de warme opgegeten en daarna het koude voorgerecht (2). We krijgen er een warm broodje bij en voordat je daaraan kunt beginnen, vraagt ze al of je er nog een wilt. Als je nog niet halverwege je eten bent komt ze vragen of je koffie of thee wilt. Zal wel Pools zijn.

We kijken allebei de film Dunkirk, die niet tegenvalt. Het geluid is enorm hard, maar 1 tandje zachter is helemaal geen geluid. Daarna wat lezen en dutten en wat zitten te zitten. Wat mooi is in dit vliegtuig, is dat er geen schuifluikjes zijn voor de ramen, maar dat ze met een knopje gedimd kunnen worden. Helaas wordt dit centraal overruled en vonden ze dat we ruim de helft, bijna driekwart, in het donker moesten zitten. Op de terugweg is dat gebruikelijk, maar op de heenweg niet. Het is een rustige vlucht en 2 uur voor aankomst krijgen we weer eten, vlak nadat we weer knabbels gekregen hadden.

Weer 4 bakjes, nu allemaal koude gerechten. Ook niks mis mee.

We landen op tijd, om 19.10 uur op Chicago O'Hare en zijn in precies een uur het vliegveld af.
De customs gaat hier geautomatiseerd. Je schuift je paspoort in een zuil, maakt van 1 hand vingerafdrukken en er wordt een pasfoto gemaakt. Dan nog wat vragen beantwoorden, dezelfde als op het I-94 formulier, en dan komt er een printje uit. Hiermee ga je naar een officer die er alleen een nummer of zo op zet en dan de koffers halen. Dat duurde vrij lang. We waren bijna de laatste.

Toen op zoek naar de hotelshuttle van Comfort Suites. Even zoeken, maar dat is ook gelukt en om 20.40 uur komen we bij het hotel aan. Kamer 612 met een zitje met tv en een slaapkamer met tv. Niet flitsend, maar zeker niet slecht.

We willen een drankje uit de automaat halen, maar die op onze etage doet het niet. Dan 1 etage lager. $ 2,- erin en dan komt er.... niets: sold out. Hij geeft maar $ 0,75 terug. Echt??? Wij naar de receptie. Daar is ook een winkeltje. We vertellen het verhaal en krijgen het 2e drankje gratis.
Even naar huis geappt dat we veilig aangekomen zijn en geld getapt. Het is nu 21.45 uur en we gaan naar bed, hoewel ik best nog wakker ben, maar om 05.15 uur gaat de wekker weer.